{ SKIP }
文:MenClub Mean娜  圖:MenClub
POSTED ON 02 Sep 2016



「藝術家會出現在他創作的每一本書的每一頁中,儘管他極力想從書中消除自己的影子。」——美國著名作家Henry James。


電影《點五步》講述讀Band 5中學嘅屋邨仔阿龍,加入校內棒球隊,經過多番挫折及磨練,最後成功擊敗日本球隊。而導演陳志發,恰恰都係一名屋邨仔,小學時更就讀區內最差小學,自言由細到大都畀人睇死︰「我以前絕對畀人睇死過好多次,由細到大,每個階段都有好多人覺得我唔得、冇可能、死梗……例如我入大學,好多人都意想不到;甚至《點五步》都係,好多人都睇死;我入呢行做都好多人睇死。」但結果呢個一直畀人睇死嘅屋邨仔,卻於大專組「首部劇情電影計劃」中勝出,佢嘅《點五步》更獲選為2016年第四十屆香港國際電影節參展電影之一,首映戲飛仲極速售罄,反應非常熱烈︰「我自己鍾意『做』畀人睇,而唔係『講』畀人睇,你畀人睇死唔緊要,把口生喺人哋到,言論自由吖嘛,最緊要你做到出嚟,做到畀佢睇,咁佢哋就冇聲出。」








唔知係咪受Henry James句說話影響,Mean娜覺得《點五步》處處都有陳志發嘅影子。27歲嘅陳志發,細個住屋邨,大個依然未離開屋邨,之所以有《點五步》嘅構思,一切源於想講一個關於屋邨仔遺憾嘅故事︰「當初其實喺我讀緊大學嘅時候,已經有一個屋邨仔青春遺憾嘅故事,嗰時《天與地》播緊,有音樂維繫佢哋幾兄弟,咁我發現我嘅故事差一樣嘢去維繫人物感情,如果夾硬寫出嚟就好鬼悶冇特別,於是我擺低一邊。直到過幾年喺報紙見到『沙燕橋』嘅新聞,知道原來背後有『沙燕隊』呢個故事,就靈機一觸,諗係咪可以將佢融入我嘅故事裡面,就有咗今日嘅《點五步》。」


陳志發嘅《點五步》想講屋邨仔遺憾,問到其實屋邨仔有咩遺憾?佢就有啲兜︰「屋邨仔嘅遺憾係……你喺成長嗰段期間物質一定冇咁豐富,例如以前有啲親戚中產或者有錢啲,一年去唔知幾多次旅行,又有得學好多音樂,總之學好多嘢睇好多嘢……我嗰時屋企連冷氣都冇添!(笑)咁呢個屋邨仔嗰段期間就會冇咁舒適,但而家睇返係開心嘅,不過有啲位真係比較艱辛。Overall都係開心嘅回憶,呢啲嘢可以話係對屋邨仔嘅鍛鍊囉,因為我覺得住屋邨係一定複雜過其他地方,特別以前嗰個年代,冇保安,冇掩雞籠就咁入去,轉落樓梯會見到人吸毒,或者打開防煙門會見到人哋收埋嘅水喉通……我覺得以前喺屋邨長大係一種鍛鍊,某程度上。」


Mean娜自己都係一個屋邨妹,的而且確,以前嘅屋邨環境係好雜,有飛仔四處流連,又會有黑社會劈友,但見得多,基本上都知扮冇嘢直行直過就冇事(除非你唔好彩畀人睇中);而且住屋邨都有其他小朋友感受唔到嘅樂趣,就好似戲中一齊喺禾輋邨長大嘅阿龍同細威,成日喺走廊周圍跑周圍嗌,間唔中喺後樓梯搞吓事、上吓天台掟吓波,都係屋邨成長嘅獨有回憶。縱然喺屋邨長大幾Free幾過癮,但學阿龍話齋,屋邨仔最後都係要跳出屋邨先算成功。不過今時唔同往日,以前住屋邨,就想跳出屋邨,但而家有得住屋邨已經好好︰「八十年代香港所有嘢都發展得好好,啱啱爆緊起步階段,香港電影一年都開二、三百部啦,係而家每年嘅十倍,各行各業都好蓬勃。啲前輩都話嗰個年代只要你有心捱到就得,但問題而家就算你有心有力捱到,都唔知要等幾耐,呢樣嘢係而家呢個年代嘅問題,所以都唔好話跳出屋邨,你跳入都難!(笑)」







老老竇竇,《點五步》嘅故事都幾熱血幾少年漫畫,係就係好睇,但又好易估到劇情。偏偏你明知跟住故事會點樣發展,都仲係會畀細眉細眼位感動到。可能正正係因為陳志發「畀人睇死」、「屋邨仔」、「對現今社會嘅無力感」等等成長因素,串成《點五步》中阿龍豐富嘅情感,以及對佢嘅盼望,所以一邊睇,你好易明白主角畀人笑、畀人睇唔起嘅心情,就好似一塊鏡,見到少少自己嘅影子。但其實唔只導演、你同我,相信仲有好多人睇到會覺得感慨,因為呢啲係小人物嘅共鳴,而香港實在太多小人物,所以大家都想爭一口氣,希望將生命嘅遺憾,投放喺自己嘅想像當中,賜予佢一個Happy Ending,而阿龍就完了大家一個夢。《點五步》劇情之所以咁正路,大概因為陳志發想勉勵大家,人哋覺得你冇用又如何,盡力做好自己就得︰「我想將電影帶畀而家一啲低落嘅人,好似上半年好多中學生自殺,我好想畀多啲年青人,或者正處於唔開心嘅人睇到,唔開心嘅時期,捱過去,捱過去就有希望。」去到呢啲爭氣位,就不期然有啲鼻酸,睇住阿龍撐住,就好似有個人辦你睇︰捱過去就有希望。


如果你睇咗《點五步》,應該會知其實呢句說話係來自粗口「x你老味」嘅近音,但「點五步」背後真正意思,係想講︰「棒球嘅半步半秒都會影響個大局,因為個波會好似子彈咁快,只要你一個唔留神差半步差半秒,你都會玩完。我覺得同人生同青春好似,你發生嘅嘢會影響你往後嘅事,好似『蝴蝶效應』咁,所以我想用『半步』、『半秒』懶係有型講青春嘩眾取寵,咩『一點五步』呀~Brain Brain下……喂!不如就『點五步』啦!好有四百擊嘅感覺!」


《點五步》就係想透過棒球,帶出所有嘢差半步都會影響一切,好似如果阿龍差半步跟阿威離開,佢就唔會擊敗日本球隊;如果阿龍差半步打咗個咸濕佬,可能佢就有機會同阿玲發展……如果,可能,如果,可能,通通都只差半步。生命中好多嘢都輪唔到我哋控制,電影中嘅阿龍朋友變咗、父親漸老、母親出軌……就算唔想成長變成大人,世界依然會繼續,唔會為我哋停止轉動,你我都非常明白。唯一可以做,就係掌握自己可以做嘅事,阿龍可以自己控制手嘅弧度、力度,投出一個個好球,就算之後被對手擊出嘅球打中,流血倒地,佢都可以自己控制,選擇死死地氣由得自己瞓低,定係靠意志起返身繼續投球。最後,佢選擇企起身。


不論你對ViuTV持有甚麼態度,你都不能否認它近年為香港娛樂圈捧出一群至少有話題性的年輕面孔。單論《全民造星》系列就為大家「貢獻」出Mirror、Error、P1X3L、Collar四隊組合,再加MC張天賦、Mansonvibes 張進翹、A ...
people
【MenClub People】鍾意,己經夠啦 - Johnny Hui 強尼
30 Sep 2022
第一次親眼「見到」洪嘉豪,是去年年尾在Jace (陳凱詠) 的演唱會上。雖然當晚他只是作為觀眾於台下睇Show,但每到Jace準備邀請嘉賓上台時,我旁邊就會有個不知名男觀眾,不停用洪嘉豪欠他錢沒還似的語氣大叫「洪嘉豪 ...
people
【MenClub People】一步一腳印 - Kaho Hung 洪嘉豪
04 Jul 2022